2009. november 12., csütörtök

Légzőgyakorlatok

Jó néhány könyvet átböngésztem, hogy ismereteket szerezzek a rákról, és a gyógyulás alternatíváiról. Az egyikben (talán Simonton vagy Bernie Siegel könyvében) olvastam valakiről, aki rendszeresen légzőgyakorlatokat végzett. Attól fogva minden reggel gyakoroltam a teljes jógalégzést.

Aztán a felülvizsgáló orvosom említette, hogy végezzek légzőgyakorlatokat. De hogy pontosan milyet…

A szerencsés „véletleneknek” köszönhetően Mártinál, a kineziológusomnál indult pranayama workshop, Indiából meghívott oktatóval. Ott sajátítottam el a pranayama légzéstechnikákat.

De miért is jók a légzőgyakorlatok?
Ennek is utána olvastam:
Szervezetünk egyik legfontosabb méregtelenítő szerve a tüdő.
A helyes légzés hozzájárul a jó emésztéshez, a fokozott oxigén ellátottság pozitívan befolyásolja a vér összetételét és keringését, erősödnek a szívizmok és a tüdő.
Pozitív hatással van a máj, a lép és a hasnyálmirigy működésére is. A hasnyálmirigy jobb működésével a vércukorszint is kiegyensúlyozódik, csökkentve a késői cukorbetegség előfordulását. Testünk teljes anyagcseréjét harmonizálja.
Az egyenletes légzés automatikusan csökkenti a stresszhormonok szintjét a szervezetünkben, mérsékli a szívverések gyakoriságát és a vérnyomást.
A helyes légzés, hatással van a tudati folyamatokra is, megnyugtatja az idegrendszert, csökkenti vérnyomást. Jobban alszunk tőle, tehermentesíti a szívet, és erősíti a kiválasztó rendszert. Ha elég gyakran és kitartóan végezzük a gyakorlatokat, a helyes légzés idővel testünk tudattalan szokásává válik.

Íme néhány gyakorlat:

Kumbhaka - az életenergia-többletért
A kumbhaka tökéletesen megnyugtatja az idegrendszert, lassítja a szívritmust, és szabályossá teszi a szabálytalan szívműködést.

Így csináld:
1. Orron keresztül lélegezd be a levegőt nyolc ütemre.
2. Tartsd vissza e levegőt, miközben nyolcig számolsz.
3. A kilégzést ugyanúgy végezd, mint a belégzést: nyolc ütemre orron át.
4. Ismételd meg ezt a nyolcütemű légzést háromszor, aztán térj vissza a rendes légzésre három-négy levegővételnyi időre, majd csinálj újra három kumbhakát.

Ha úgy érzed, hogy már megterhelő a légzésvisszatartás időtartama, akkor állj meg annál az ütemnél, amelyet még erőltetés nélkül kibírsz.

Anulom vilom (váltott orrlyukú légzés)
Megtisztítja az energia utakat és szabályozza a test jobb és bal oldala közötti energiaáramlást.


Így csináld:
Helyezd a hüvelykujjad a jobb orrlyukadra, lélegezz be a balon. Majd fogd be a bal orrlyukad a középső- és a gyűrűsujjaddal és lélegezz ki a jobbon. Majd a jobb orrlyukadon lélegezz be, a hüvelykujjaddal szorítsd le a jobb orrlyukad és lélegezz ki a balon.
A gyakorlat közben irányítsd figyelmed a légzésedre.

Hatással van: az ízületekre, fájdalmakra, megfázásra, szívproblémákra, reumára, köszvényre, húgyúti problémákra, nemi szervekre, az arcüregre, a szív artériái megtisztulnak. 3-4 hónapos gyakorlással a szív elzáródásainak 40%-a eltávolítható, a koleszterinszint normalizálódik, a véráramlás szabályossá válik, erősödik a pozitív életszemlélet.

Bhramari (zümmögő légzés)

Így csináld:
Lélegezz mélyen, hüvelykujjaddal zárd be mindkét füled, szemed a középső ujjaddal, gyakorolj nyomást a homlokodra a mutatóujjaddal, tartsd a szád zárva és kilégzés közben hümmögj, ameddig csak bírod.
Gondolj arra, hogy mély, isteni bölcsesség tölti be az elméd. A tisztaság, béke, öröm legyen mindig velem.

Figyeljük meg a gyakorlat közben, hogy milyen hangot ad a légzésünk. A ritmikus, pulzáló hang elsimítja zaklatott érzelmeinket, oldja a szorongást és a félelmet. Kísérletezhetünk különböző hangmagasságokkal, amíg rá nem találunk arra, amit a legkellemesebbnek érzünk.

Hatással van: a mentális feszültségre, stresszre, magas vérnyomásra, alvászavarra, nyugtalanságra.

Néma légzés

Így csináld:
Mindkét orrlyukadon keresztül lélegezve töltsd fel a tüdődet, a kilégzés legyen hangtalan.
Gondolj arra, hogy mindenfajta isteni erő tölti be a tudatodat.

Hatással van: erőd és meditáló képességed nő.

Alapszabályok a gyakorláshoz
• Gyakoroljunk éhgyomorra, vagy evés után 3-4 órával.
• A beleket és a hólyagot ürítsük ki gyakorlás előtt.
• Nyugodt, tiszta és jól szellőztetett helyen gyakoroljunk.
• Ne viseljünk szűk ruházatot.
• A gerinc mindig legyen egyenes .

A paranayama jótékony hatásai:
•    Erősíti az immunrendszert..
•    Javítja az agysejtek működését, aminek hatására az emlékezet, könnyebbé válik a koncentráció és a meditáció.
•    Hozzájárul, hogy a test minden sejtje megfelelő oxigén-és tápanyag ellátásban részesüljön.
•    Az energia szabadon áramolhat a testben, kitisztulnak az energia-csatornák.

Minden reggel 5-10 perc is elég ahhoz, hogy tegyél valamit az egészségedért.
Hajrá!

1 megjegyzés: